Specjalista radzi
SPOSOBY UCZENIA SIĘ
Możemy wyróżnić 4 podstawowe sposoby uczenia się (zapamiętywania informacji):
- wzrokowy;
- słuchowy;
- dotykowy;
- kinestetyczny.
Wzrokowcy
• Wzrokowcy lubią porządek. Bardzo dobrze zapamiętują położenie przedmiotów, kolory, obrazy, rysunki. Często nie pamiętają tytułów filmów, książek, nazwisk.
• Wzrokowcy często używają następujących zwrotów: „czarno to widzę”, „spójrz, jak łatwo to zrozumieć, „zobacz, jak to pięknie pachnie”.
• Lubią prezentacje, pokazy z wykorzystaniem wykresów oraz tabel.
• Preferują rysowanie i robienie notatek w czasie lekcji.
Słuchowcy
• Lubią słuchać siebie i innych. Zapamiętują dialogi, muzykę, ale mogą mieć trudności z rozumieniem geometrii lub oznaczeń na mapach.
• Najczęściej używane przez słuchowców zwroty to: „słuchaj, jakie to ciekawe”, „posłuchaj jak to pięknie brzmi”.
• Lubią wykłady, dialogi i dyskusje.
• Wolą mówić o różnych działaniach niż je oglądać.
• Lubią czytać na głos albo półgłosem.
• Ulubiona muzyka czasem pomaga im w nauce.
Dotykowcy
• Dotykowcy to osoby, które cechuje wysoka wrażliwość. Uczą się głównie za pośrednictwem wrażeń czuciowych, czyli używając rąk i palców. Mówiąc prościej muszą poczuć coś na własnej skórze.
• Dotykowcy najczęściej posługują się takimi stwierdzeniami jak: „czuję”, „mam wrażenie, że…”.
Kinestetycy
• Kinestetycy to osoby, które są aktywne w życiu codziennym i najefektywniej uczą się w ruchu. Szukają dodatkowych stymulacji, więc szybko znudzą się podczas wykładów, pogadanek; wolą eksperymentować.
• Często w wypowiedziach kinestetyków pojawiają się słowa typu: „czuję napięcie” albo „nie porusza mnie to”.
• Uczą się poprzez eksperymentowanie, dotykanie, bezpośrednie uczestnictwo, nie lubią czytać i słuchać, wolą być aktywni, dużo gestykulują.
Poznaj własny styl
• Poznanie i zgłębienie własnego stylu uczenia się sprawi, że nauka będzie łatwiejsza i przyjemniejsza.
• Czytanie i przetwarzanie informacji stanie się szybsze i bardziej efektywne.
• Zamiast narzekać „nie rozumiem” warto poszukać sposobów, które „niezrozumiałe” uczynią „zrozumiałym”.
Co mówią badania?
• około 30% ludzi zapamiętuje 3/4 z tego, co usłyszy,
• około 40% zapamiętuje 3/4 z tego, co przeczyta lub zobaczy,
• około 15% najlepiej uczy się dotykowo
• około 15% uczy się poprzez ruch i działanie, czyli kinestetycznie/dotykowo.
http://www.edulandia.pl/edukacja/1,101856,5856894,Jaki_jest_twoj_styl_uczenia_sie_.html#ixzz2Hgz4w2xR
Jak się uczyć, żeby nie zapominać?
- Buduj wiedzę tak, jak murarz buduje dom. Dokładaj cegiełkę do cegiełki.
- Zrozum.
- Rozumienie = dobre uczenie. Umożliwia kojarzenie, przetwarzanie i trwałe zapamiętywanie informacji. Staje się bazą, dzięki której kolejne wiadomości są łatwiej i szybciej przyswajane i kojarzone z poprzednimi. Łatwiej je odtworzyć i utrwalić.
- Wysiłek włożony w naukę to doskonała inwestycja.
- Uczenie się bez zrozumienia to marnotrawienie czasu.
Sieć rybacka
• Nasza pamięć jest jak sieć rybacka ukryta pod powierzchnią wody. Wyobraź sobie, że chwytasz jeden węzeł z całej sieci - jedną informację i ciągniesz ją w górę. Przypominając sobie jedną informację, przypominasz sobie jednocześnie kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt, kilkaset innych, które są z nią powiązane. Robisz to bez najmniejszego trudu, a efekt daje duuużą satysfakcję z szerokości, głębokości i dostępności własnej wiedzy.
• Gdy zrozumiesz, wybierz z sieci te informacje, które w danej chwili są potrzebne. Potem łącz ze sobą pozostałe, zależnie od potrzeb.
• To, co zrozumiałe powiąż z kolejnymi – nowymi tak, aby stały się całością jednej dyscypliny. Kojarzenie nowego ze starym pozwala łatwiej i dłużej zapamiętać. Zdarza się, że na całe życie. Trzeba tylko chcieć.
• Im więcej kolorowych, niecodziennych, śmiesznych skojarzeń, tym lepiej można zapamiętać i utrwalić zdobytą wiedzę.
• Im więcej wiemy, tym łatwiej się uczymy. Prawda stara jak świat.
Ucz się dla siebie, powtarzaj
• Ucz się dla siebie, nie dla oceny.
• Wiedza zawsze wygra.
• Tylko powtarzanie pozwala utrwalić zdobyte umiejętności.
Dobre powtarzanie. Co to jest?
• Natychmiast po lekcji.
• Przed snem.
• Następnego dnia.
• Za tydzień.
• Za miesiąc.
• Przed lekcją, sprawdzianem, egzaminem.
• Sporządź mapę mentalną obejmującą poznany zakres materiału.
• Powtórzenia zabierają wtedy nie więcej niż kilkadziesiąt sekund.
Myśl – to nie boli
• Myśl o tym, czego się nauczyłeś i jak to wykorzystać.
• Nie zostawiaj wiedzy w zeszycie, w podręczniku czy na lekcji. Tam jest jej smutno. A gdyby o Tobie nikt nie pamiętał?.
• Pomyśl o sobie i swojej przyszłości.
• Kim możesz zostać?
• Co możesz zrobić dla siebie i innych?
POWODZENIA!
Barbara Bogdanowicz-Wójcik
BIBLIOGRAFIA
Gorgon Dryden, Jeannette Vos: Rewolucja w uczeniu, Zysk i S-ka 2003
Violet F. Maas: Uczenie się przez zmysły, WSiP
partnerzy.us.edu.pl/biuletyn/daneu/style_uczenia_sie
uczenesie.wordpress.com/sposoby-uczenia-się/
ww.ore.edu.pl
nastolatek-i-zdrowie.wieszjak.pl
www.e-mentor.edu.pl
język-polsi-pl/jak-się-uczyc/821style-uczenia-sie/
pl.wikipedia.org/wiki/Mapa_myśli
www.opoka.org.pl/biblioteka/
http://www.edulandia.pl/edukacja/1,101856,5856894,Jaki_jest_twoj_styl_uczenia_sie_.html#ixzz2Hgz4w2xR