Specjalista radzi

05 lutego 2017

JEŻELI DZIECKO NIE UMIE SIĘ UCZYĆ...

Nauczyciele, stawiając ocenę niedostateczną, często słyszą od uczniów: "ale przecież uczyłem się...". Czy dziecko kłamie? Jest leniwe? Czy ma kłopoty z pamięcią? A może po prostu uczyło się w sposób niewłaściwy?

Każdy człowiek ma swoją ulubioną metodę nauki. Jedni wolą się uczyć sami, w ciszy, innym łatwiej to przychodzi w grupie. Niektórzy z nas uczą się siedząc, ale wielu robi to leżąc lub spacerując po pokoju, mówiąc głośno do siebie. Są tacy, którzy najlepiej zapamiętują to, co sami przeczytają lub obejrzą i tacy, którzy chętniej słuchają. Jeszcze inni nabywają wiedzę poprzez doświadczenie, dotykając, manipulując, wykonując różne czynności.

Czasem dziecko po prostu nie wie, jak się uczyć, a my popełniamy błąd, każąc mu siedzieć spokojnie przy biurku i przyswajać informacje z książki. Ucząc się niezgodnie ze swoimi preferencjami, odbiera ono naukę jako coś nieprzyjemnego, trudnego, a nawet stresującego, a efekty jego pracy są niewielkie. Dlatego warto poznać dominujący styl uczenia się naszego dziecka, pamiętając przy tym, że żaden z nich nie jest ani lepszy, ani gorszy niż inne.

Ze względu na sposoby uczenia się możemy podzielić ludzi na 3 podstawowe grupy: wzrokowców, słuchowców oraz kinestetyków. Niekiedy wyróżnia się też dotykowców, ale
z powodu licznych podobieństw, jakie zachodzą w stylach uczenia się tych dwu ostatnich, można potraktować ich łącznie.

Wzrokowiec to osoba, która najlepiej zapamiętuje to, co zobaczy lub przeczyta. Dlatego lubi demonstracje i pokazy, wykresy oraz tabele. Zazwyczaj chętnie robi notatki lub rysunki, ważne informacje podkreśla kolorem. Uczeń wzrokowiec nie zawsze pamięta, co na dany temat było napisane w książce lub zeszycie, ale wie, w którym to było miejscu i szybko potrafi odnaleźć potrzebną informację.

Słuchowiec uczy się, słuchając innych lub samego siebie. Dlatego powtarzając lekcje, często mówi na głos. Świetnie zapamiętuje dialogi, ale może mieć problemy z odczytaniem map
i wykresów. Zazwyczaj chętnie słucha ciekawego wykładu. Uczeń słuchowiec, jeżeli tylko jest skupiony, dużo korzysta z lekcji i z odpowiedzi kolegów.

Kinestetyk i dotykowiec to osoby, które najchętniej uczą się w ruchu, dotykając, doznając wrażeń płynących z różnych zmysłów, manipulując przedmiotami. Aktywnie angażują się
w wykonywane zadania poprzez eksperymenty lub odgrywanie ról. Męczy je natomiast słuchanie wykładu. Tacy uczniowie najlepiej pamiętają to, co sami wykonali.

Zaobserwujmy, w jaki sposób lubi się uczyć nasze dziecko i sprawdźmy, kiedy najwięcej zapamiętuje. Jeżeli poznamy i zaakceptujemy jego dominujący styl przyswajania wiedzy, będziemy mogli podpowiedzieć mu, co jeszcze może zrobić, aby uczyć się skuteczniej, lepiej rozumiejąc i zapamiętując informacje. Odniesiony sukces przyczyni się do wzrostu  samooceny ucznia, a tym samym również motywacji. Warto o tym pamiętać!


Opracowała Katarzyna Stolarz
na podstawie:
V. F. Maas: Uczenie się przez zmysły, Warszawa 2003
R. Linksman: W jaki sposób szybko się uczyć, Warszawa 2001