Comenius

11 kwietnia 2013

Wizyta w Quintanar del Rey (Hiszpania)

Drugie spotkanie w ramach projektu Comenius odbyło się w dniach 13.03.13 – 17.03.13 w miasteczku Quintanar del Rey w prowincji Cuenca, położonej około 200 km na wschód od Madrytu. Naszą szkołę reprezentowały anglistki: Pani Justyna Suszko i Pani Vasylyna Kosyk oraz nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej Pani Marta Kacprzycka. W wyjeździe uczestniczyło również dwanaścioro uczniów z klas piątych. Gospodarzem spotkania była szkoła Colegio Valdemembra (www.colegiovaldemembra.es) – 6-klasowa placówka, do której uczęszcza około 200 uczniów.


W ciągu 2 dni międzynarodowy zespół mógł obserwować pracę w szkole, a nasi uczniowie uczestniczyli w lekcjach prowadzonych w języku hiszpańskim przez tamtejszych nauczycieli. Lekcje w Colegio Valdemembra trwają do godziny 14:00 i, co różni tę szkołę od naszej – polskiej, w ciągu dnia jest tylko jedna przerwa (45 min.), którą uczniowie spędzają na szkolnym boisku. Po 14:00 dzieci z babickiej szkoły czas spędzały u sześciu hiszpańskich rodzin (po dwoje u każdej). Dzięki temu mogły poznać tamtejsze zwyczaje, zapoznać się z hiszpańskimi rówieśnikami oraz spróbować hiszpańskich potraw.
Pierwszego dnia przedstawiciele szkół biorących udział w projekcie wymienili się przygotowanymi przez uczniów poszczególnych placówek plakatami – puzzlami. Każda szkoła dostała zadanie, aby wykonać dowolną techniką fragment tajemniczego bilbordu w 6 egzemplarzach. Efekt końcowy okazał się bardzo zaskakujący, a hasło umieszczone na plakacie Be nice to the World – ściśle związane z tematem projektu Comenius - Children, protecting the planet. Złożoną z sześciu elementów układankę możemy obejrzeć także w naszej szkole – na tablicy na I piętrze.
Tego dnia odbyły się także prezentacje poszczególnych szkół. Można było w tym czasie zobaczyć zdjęcia miejsc charakterystycznych dla uczestniczących w projekcie krajów oraz wysłuchać ich krótkich opisów. Uczniowie Colegio Valdemembra przygotowali natomiast pokazy tańców typowych dla każdego z państw (zatańczyli m. in. naszego krakowiaka i hiszpańskie flamenco).

Drugiego dnia gospodarze zaprosili delegacje na koncert szkolnej orkiestry w domu kultury. Występ robił ogromne wrażenie. Młodzi muzycy zaprezentowali szeroki repertuar (m. in. interpretacje utworów ze znanych produkcji filmowych np. „Władca pierścieni” oraz bajek np. „Królewna Śnieżka). Po koncercie wszyscy uczniowie uczestniczyli w wykonaniu malowideł na murze otaczającym boisko szkolne oraz na ścianach sali gimnastycznej. Trzeci dzień wyjazdu – to zwiedzanie stolicy Hiszpanii, Madrytu.
W czasie pobytu w Hiszpanii delegacje podsumowały prace wykonane po wizycie w Niemczech, wymieniły się plakatami dotyczącymi ekologii przygotowanymi przez uczniów oraz nowymi pomysłami i uwagami. Ustalono także zakres prac, które szkoły zobowiązane są wykonać na następne spotkanie – tym razem u nas, w Polsce.
Wyjazd był dla uczestników wycieczki cennym doświadczeniem i lekcją hiszpańskiej kultury. Nasi uczniowie mieli szansę przyjrzeć się z bliska życiu hiszpańskiej rodziny i mimo bariery językowej czuli się w niej dobrze. Poznali kilka hiszpańskich słówek i zwrotów, ale większą dla nich atrakcję stanowiło nauczenie swoich nowych kolegów słówek w języku polskim. Mieli dużo radości, gdy hiszpańskie dzieci próbowały wypowiedzieć słowa: koń, wielbłąd czy dżdżownica.
Wszyscy uczestnicy projektu wrócili do swoich szkół pełni pozytywnych wrażeń oraz nowych pomysłów i przystąpili do realizowania kolejnych inspirujących zadań.


Marta Kacprzycka

{ZDJECIE_OPIS}{ZDJECIE_OPIS}{ZDJECIE_OPIS}{ZDJECIE_OPIS}{ZDJECIE_OPIS}